Flipping the classroom met Office mix

Ken je dat gevoel? Je wilt het een keer op een andere manier doen? Maar je doet het toch niet. Je hebt er geen tijd voor of je denkt dat mensen het raar vinden.

Steeds meer studenten doen kennis op aan de hand van video’s, vlogs en social media. En wat doen we in het onderwijs? Lange instructies, examens afnemen en begippen leren.

Studenten moeten stil zijn. Studenten moeten op tijd komen. Studenten moeten volgens de opgegeven planning werken. Studenten mogen niet met de mobiel in de klas. Studenten mogen heel véél niet.

Terwijl we verwachten dat onze toekomstige studenten in deze sameleving moeten samenwerken, onderzoeken, kritisch denken, creatief zijn, oplossingsgericht zijn, snel keuzes kunnen maken en zelf kunnen plannen. Kunnen we dat toetsen in een examen? Kan dat in een stille klas? Kan dat in een lesprogamma waarbij wij de planning maken?

Maar wat als we het nou omdraaien? We laten studenten naar video’s kijken, we laten studenten zelf de planning maken, we laten studenten zelf op onderzoek uit gaan. We laten studenten vallen en weer opstaan.

Ik ga het deze week proberen. Voor mijn volgende lessen, aan de tweede jaars studenten, ga ik flipping the classroom uittesten. In Office mix, een tool van PowerPoint kan je heel gemakkelijk interactieve lessen creëren. Er is een mogelijkheid om je PowerPoint te voorzien van een vlog functie of een voice-over. Op deze manier kan je de PowerPoint gemakkelijk inzetten voor flipping the classroom. De eerste instructie die je maakt, zal wel even wennen zijn. Je hoort en ziet jezelf. Kan best confronterend zijn. De Office mix tool kan je downloaden en toevoegen aan de PowerPoint.

Daarnaast zit er ook een super handige tool in waarbij je, in de PowerPoint, ook vragen kunt toevoegen. Studenten krijgen op deze manier, tijdens de instructie, direct toepassingsvragen. Na de instructie krijgen de studenten een casus waarbij ze zelf op onderzoek uit moeten of problemen moeten oplossen. Op deze manier hoop ik, dat ik studenten op verschillende manieren kan coachen en meer differentiatie kan toepassen. In één van mijn volgende blogs ga ik hier verder op in en laat ik zien of deze manier van werken effect heeft op de studenten.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *