Leren in een virtuele wereld met Virtual Skillslab

Op docentvanmorgen.nl deel ik ervaringen op het gebied van ict in het onderwijs (MBO). Deze week stond er een bijzondere gastles van Virtual Skillslab op het programma: serious gaming met VR-technologie. Studenten van de afdeling handel & ondernemerschap op het ROC Friese Poort mochten feedback geven op de eerste versie van de game. 

Leren via serious gaming. Studenten mochten vandaag voor het eerst (met toestemming van de docent) gamen in de klas. En dit keer op een andere manier dan anders. Vandaag stond er een lesje serious gaming met virtual reality technologie op het programma. De studenten waren officieel al uit, maar er was een klein clubje studenten die deze ervaring niet wilde missen. De gastles werd verzorgd door Virtual Skillslab. Virtual Skillslab maakt educatieve simulaties voor het onderwijs, waaronder de simulatie: kassatrainer. Op onze afdeling maken we hier een aantal jaar gebruik van. Kassatrainer is een simulatie waarbij studenten in een 3D omgeving leren hoe ze in de winkel moeten omgaan met de kassa en de klanten.

” Educatieve simulaties zijn uitstekend geschikt om theorie en praktijk met elkaar te verbinden en ze integreren het werken aan kennis, vaardigheden en attitudes” (Virtual Skillslab).

Dit keer mochten ze via de virtual reality techniek een kijkje nemen in de toekomstige game van Virtual Skillslab. Een nieuwe manier van activerende didactiek waarbij studenten in een 3D omgeving de winkel runnen. Met de VR-bril bevonden de studenten zich even in een andere wereld. Een leuke en actieve manier om met studenten verschillende praktijksituaties te oefenen en te bespreken. De nieuwe ”Hospitality Game” is gericht op gastheerschap in de winkel, waarbij de studenten leren hoe ze de klant het beste kunnen ontvangen en bedienen. Voor meer informatie kan je een kijkje nemen op de website van Virtual Skillslab. Welke activerende ICT middelen gebruik jij in de klas? Laat het weten in de reacties en deel het bericht met andere docenten.

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *