Van complex naar eenvoudig, werken in Teams van Office 365

Regelmatig krijg ik vraag,  wat kan je nou met Teams?  Wat is het verschil met Groups?  Wat is het voordeel van het werken in de app Teams? Vaak, door het grote aanbod van ICT middelen, is het voor docenten onduidelijk welke app je moet gebruiken. Office 365 bestaat uit verschillende ”tegels” (apps) die je kan inzetten om met collega’s en studenten samen te werken en het onderwijs beter en slimmer te maken.

Op docentvanmorgen.nl deel ik mijn ervaringen omtrent ICT in het onderwijs. In het onderwijs merk ik de behoefte om meer te weten over digitale didactiek en het gebruik van Office 365. De meeste vraag die ik tegenkom is: waar moet ik beginnen en waar zijn die tegeltjes voor? Ik kan mij voorstellen dat al het aanbod van die tegels verwarring kan veroorzaken. Welke ga je gebruiken? En welke niet?  Teams gaat ervoor zorgen dat je alles op één plek kan organiseren en delen.

Office 365 bestaat dus uit het aanbod van de ”tegeltjes”. Laten we dit Apps noemen. Elke app heeft een eigen functie. De meeste apps kenden we al (PowerPoint, Word en Excel), deze apps gebruiken we al heel lang in het onderwijs. Met Office 365 zijn er aantal apps bijgekomen. De bestanden die we vroeger opsloegen op de computer of op de USB stick, slaan we nu op in de OneDrive. Het voordeel hiervan is dat je dan altijd beschikking hebt over je bestanden. Dit geldt ook voor de andere apps. Op elk mobile device kan ik de bestanden openen. Naast OneDrive zijn er nog een aantal apps die we kunnen inzetten. Wellicht ken je de app Groups al. Groups was een app waarin we konden samenwerken met collega’s (afspraken maken, bestanden delen, notities maken en mailen). Ik zeg was, omdat deze app is verdwenen. Deze app kunnen we nu geïntegreerd gebruiken in Outlook. Een groep noemde we ook wel een SharePoint. Wellicht bekend bij jullie. Als ik het uitleg aan collega’s, merk ik dat het soms best ingewikkeld is. Hoe kunnen we dit vereenvoudigen? Hoe kan je Office op een eenvoudige manier inzetten?

 

Van complex naar eenvoudig. Alles in de app ”Teams”

 

Wat als alle tegeltjes van Office 365 terugkomen in één omgeving. Een omgeving waar collega’s slim kunnen samenwerken en digitaal vergaderen. Of een omgeving waar de gehele lesomgeving te vinden is voor studenten. Waar studenten opdrachten kunnen maken en alle les content kunnen vinden. Waar je studenten kan voorzien van feedback en punten kan geven. Een omgeving waarmee je met studenten kunt chatten, zodat je mailbox niet overstroomt. Dit alles kan in Teams. Teams is een omgeving waarin de tegeltjes van Office 365 samenkomen, een soort ”online klaslokaal of vergaderruimte” Het bovenstaande plaatje, gemaakt door een collega, laat zien waarom het eenvoudiger is om in Teams te gaan werken.

Naast het samenwerken met collega’s en studenten, kan Teams ook een vertrekpunt zijn voor je dagelijkse werkzaamheden. Een soort ”digitaal bureau” waarin alles in één omgeving te vinden is. In Teams is het namelijk mogelijk om je eigen agenda te beheren, notities in OneNote maken, bestanden uit je OneDrive openen en bewerken en nog veel meer. Teams kan je als App downloaden of installeren op je computer of laptop.

 

Even alles op een rijtje… Waarom werken in de app Teams?

Om niet te verzuipen in de mogelijkheden die Teams te bieden heeft, is het belangrijk om de verschillende omgevingen van Teams te leren kennen.  Ik zet ze op een rijtje…

  • Eigen omgeving met een chat functie voor collega’s en studenten, de teams waarin je zit, je geplande vergaderingen en bestanden en alle opdrachten die je gekoppeld zijn aan de verschillende teams. Dit is de navigatiebalk van Teams, deze vindt je terug in de linkerkolom. Het voordeel van chatten via Teams, is dat het ook echt prive blijft. Je hoeft geen WhatsApp in te zetten met je studenten.
  • De middelste kolom is een overzicht van alle Teams waarin je zit. Dit kunnen drie verschillende omgevingen zijn. Een Team met je studenten, een Team met je collega’s en studenten, of een Team met alleen je collega’s. Per omgeving kan je verschillende kanalen maken. Als je bijvoorbeeld één Team wil vormgeven van een klas. Dan is het mogelijk om ”onder” het team, verschillende lessen neer te zetten.
  • De rechterkolom is het overzicht van je Teams. Een Teams bestaat uit gesprekken met je studenten of collega’s, alle bestanden die je wilt delen in het team, een notitieblok en de opdrachten voor je studenten. Op deze manier zijn je bestanden altijd geordend en terug te vinden per Teams.

Er zijn dus talloze mogelijkheden als je met je Team gaat samenwerken in Teams. Belangrijk is om stap voor stap dit in te zetten. Het zal even tijd kosten om je collega’s en studenten hier aan te laten wennen. De mogelijkheden binnen Teams zijn zo groot, dat ik aan één artikel niet genoeg heb. Daarom ben ik nieuwsgierig of je al gebruik maakt van Teams en wat je hier nog meer over willen weten. Waar zou je graag een blog of instructievideo over willen hebben? Laat het mij weten in de reacties!

5 gedachtes op “Van complex naar eenvoudig, werken in Teams van Office 365”

  1. Heel helder. Ik ben aan het werken met teams. Nu is teams zo ingericht dat je een teams maakt voor een groep.

    Als ik lessen geef is deze gekoppeld aan een groep. Als dat een vaste klas is is dat makkelijk want dan richt je een teams in per klas en daar hang je lessen onder. Echter in ons flexibel onderwijs werken wij iedere periode ieder uur met flexgroepen. Deze flexgroepen zijn klas en jaargang overstijgend. Wat ik graag zou willen is een teams van mij waar ik lessen onder kan hangen en aan die les wil ik groepsdeelnemers kunnen toevoegen. Hun groepsdeelname verschijnt dan in hun teams. Kan dat? Of adviseer je iets anders ten behoeve van het overzicht voor de student en de docenten.

    1. Hoi Elise, goede vraag. Dat zou kunnen. Je maakt dan een een nieuw team aan, en bij het kopje bestanden kan je vervolgens al je lessen plaatsen (in het algemene kanaal). Je zal dan wel per periode nieuwe deelnemers aan je team moeten toevoegen. Begrijp ik het goed, dat je na elke periode nieuwe deelnemers hebt? Als dat het geval is, zou je één team kunnen aanmaken. Teams werkt namelijk ook met kanalen (zie mijn andere instructies op de website). Onder die kanalen zou je bijvoorbeeld de verschillende klassen kunnen plaatsen. Dit zou een manier kunnen zijn. Mocht je nog wat meer informatie willen hebben, stuur mij dan even een mailtje. Groeten, Roald.

      1. Wat ook nog een handige optie is, is OneNote. Die kan je gemakkelijk toevoegen aan je Teams. OneNote is een ideale tool om je lesmaterialen te ordenen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *